keskiviikko 27. tammikuuta 2016

Ylihygieenisyys

En kyllä tosiaankaan tiedä miksi kirjoitan tästä aiheesta, mutta nyt se ehkä on mietityttänyt tässä pienessä mielessä. Ylihygieenisyys. 
Itse pidän huolen omasta perus hygieniasta, tottakai. Pesen kädet, käyn suihkussa, pesen vaatteeni ja pesen hampaani sun muuta. Silti, olen kohdannut elämäni aikana erilaisia ihmisiä mielenkiintoisine tarinoineen. Kuinka desifiointipullo on mukana, kun ollaan "ulkona" ja kahvoihin ei kosketa paljaalla kädellä, vaatteet pestään parikin kertaa päivässä, kädet pestään vessaan mennessä ja sieltä tullessa useaan otteeseen. Olen itse ihmetellyt kyseistä käytöstä, ja vastauksina on tullut, etteivät he halua sairastua, saada tauteja sun muita. Bakteerikammo. Ällöttävää.

Aloin pohtimaan tätä. Okei, jos te pelkäätte sairastuvanne, jos nyt koskette siihen kahvaan, miksi minä sairastelen yhtä usein kuin te? Miksen minä ole kokoajan sairaalakunnossa sängyn pohjalla?
Myös sitä olen miettinyt, kuinka joidenkin hygieeniataso yltää niinkin pitkälle, että jos sinulta tipahtaa esimerkiksi suklaapalanen lattialle, heität sen roskiin automaattisesti. Taikka käärrepaperinen karkki. Itse noudatan kuuluisaa "viiden sekunnin sääntöä" ja joskus se venyy myös moneen minuuttiin. Joidenkin mielestä ällöä, mutta itse en ole koskaan kohdannut bakteerikammoa. En kävele varpaillani täällä ja pelkää jokaisen puraisun jälkeen sairastuvani. Elämällä elän. 

Minulle on myös marmatettu aiheesta siivoaminen. En koe siivoamista kovinkaan suurena arvona. Jostain tutkimuksesta kerran luin, että taiteelliset ja lahjakkaat ihmiset ovat sottaisia persoonia ja se helpotti minua, hehe. Mutta ei. Siivoan sitten, kun koen, etten pysty enään elinympäristössäni elelemään. Keittiön tykkään pitää siistinä, sillä siellä teen ruokani ja tila on aina hyväksi. Siltikään täydellinen väliaikainen sekasortokaan ei ole minulle ongelma. Likaisuus ei ole minulle ongelma. 

Tässä jotain mietteitä miulta. En tarkoita sitä, että ylihygieeniset ihmiset olisivat väärässä tai mitään. Itse en vain käsitä tai ymmärrä sitä. Miksi elää niin varovasti täällä peläten bakteereita? Ylivarovaisuudestahan vastustuskyky laskee, tai ainakin näin minä olen sen käsittänyt. Ihminen tarvitsee jotain bakteereita, eiks se näin oo? Tai sitten olen ihan väärässä. Luolamiehetkin jo aikojen alussa ovat olleet kosketuksessa likaisuuden kanssa ja koen, että pahempaa ne kemikaalit elimistölle tekee kuin lika. Jätän tämän tähän. Näitä mietteitä tällä kertaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti